• Psycho-educatie

    Wat is autisme?

    In deze psycho-educatie leggen we de oorzaak, verschillende vormen en symptomen van autisme uit. In de DSM 5 wordt autisme ook wel autisme spectrum stoornis genoemd(ASS). Dit is een complexe neurologische aandoening die invloed heeft op de manier waarop mensen denken, communiceren, sociale interacties aangaan en hun omgeving waarnemen. Het wordt vaak aangeduid als een spectrum stoornis, omdat het zich in verschillende vormen en mate van ernst kan manifesteren. Verder is autisme een stoornis die ontstaat door verschillende gen varianten en door verschillende omgevingsfactoren. (van der Sijde, 2013)

    (Van Dijk, 2022)

    Vormen van autisme

    In deze psycho-educatie beschrijven we de verschillende normen van autisme:

    Klassiek autisme: dit is de meest bekende en ernstige vorm van autisme. Mensen met klassiek autisme hebben vaak ernstige communicatie problemen, beperkte interesse en herhalend gedrag. Vaak hebben deze mens ook goede en intensieve ondersteuning nodig.

    Syndroom van Asperger: Dit is mildere vorm van autisme ook al verschilt het ontzettend per persoon. De mensen met Asperger hebben doorgaans een normale tot hoge intelligentie en taalvaardigheid, maar deze mensen kunnen problemen hebben met sociale interactie en communicatie. Verder hebben deze mensen vaak beperkte interesses.

    Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specified(PDD-NOS): Dit is een diagnose die gebruikt wordt gebruikt wanneer iemand symptomen van autisme vertoont, maar niet volledig voldoet aan de criteria voor klassiek autisme of het syndroom van Asperger.

    Deintergratie stoornis van de kindertijd(CDD): dit is een zeldzame vorm van autisme waarbij kinderen zich normaal ontwikkelen tot een bepaalde leeftijd en dan plotseling beginnen te verliezen wat ze eerder hadden geleerd, zoals taal en sociale vaardigheden.(Hersenstichting, 2023)

    Zoals in de psycho-educatie hierboven beschreven zijn er verschillende vormen van autisme. het is belangrijk om te benadrukken dat deze vormen erkent werden door de DSM IV, maar niet meer door de DSM V. In de DSM V wordt kan alleen maar autisme gediagnostiseerd worden en niet meer alle verschillende vormen. (van der Sijde, 2013)

    psycho-educatie

    (Hassan, 2021)

    Symptomen van autisme

    Als er gekeken wordt naar psycho-educatie over de symptomen van autisme zijn er een aantal hoofdsymptomen aanwezig namelijk:

    Beperkte interesse en herhalend gedrag: Mensen met autisme kunnen intense maar wel beperkte interesse hebben, zoals treinen, getallen of bepaalde andere onderwerpen. Ze bestuderen deze interesse vaak in detail en

    Problemen met sociale interactie: Moeite met begrijpen van non verbale communicatie, zoals lichaamstaal en gezichtsuitdrukking. Beperkt oogcontact tijdens gesprekken. Verder hebben ze moeite met opbouwen en onderhouden van sociale relaties. En ze zijn onvermogend om gevoelens en intenties van anderen te begrijpen.

    Beperkingen met communicatie: hebben moeite om twee richtingsgespreken te voeren

    Sterk gevoelig voor sensorische prikkels: Dit kunnen bijvoorbeeld aanrakingen, Geuren, smaak, gevoeligheid voor licht of gevoeligheid voor geluid prikkels zijn.

    Sterke routines en moeite met verandering: Mensen met autisme hebben sterke routines en als er wat veranderd, is het lastig om zich aan te passen

    Sterke focus op details: Mensen met autisme hebben een sterke drang om zich te richten op details en ze zijn vaak ook heel goed in het onthouden van deze details.

    Bij de interventie ligt de nadruk voornamelijk op het aanpakken van problemen met betrekking tot sociale interactie, met specifieke aandacht voor het herkennen van emoties en het ontwikkelen van inzicht in hoe het dagelijks leven wordt beïnvloed. Dit wordt gerealiseerd door middel van het bijhouden van een dagboek.

    Indien u meer informatie wenst over de aanpak en methodieken die worden gehanteerd binnen deze interventie, nodigen wij u uit om te klikken op de volgende link: Interventie.

    Meer weten?

    Als u nog meer wilt weten over autisme uitgelegd door een ervaringsdeskundige klik dan op deze link voor meer informatie

    Bronnen:

    Hersenstichting. (2023). Wat zijn autismespectrumstoornissen (ASS) ? – Hersenstichting. https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/autismespectrumstoornissen-ass/

    Van Der Sijde, A. (2013). Autisme in de DSM-5. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/257342187_Autisme_in_de_DSM-5

    Van Dijk, B. (2022). Brein Spectrum Autisme – Gratis afbeelding op Pixabay. Pixabay. Geraadpleegd op 23 oktober 2023, van https://pixabay.com/nl/illustrations/brein-spectrum-autisme-kleurrijk-6928983/

    Hassan, M. (2021). Autisme Bewustzijn Maand – Gratis vectorafbeelding op Pixabay. Pixabay. Geraadpleegd op 2 november 2023, van https://pixabay.com/nl/vectors/autisme-bewustzijn-maand-nationaal-6105112/